Gode idéer kan opstå ud af det blå og når man mindst venter det. For nogen kan en god idé føre til mere end bare at være en vildfaren tanke. Lader man ideen vokse og giver den, omtanke og energi, kan den blive til meget mere end hvad man måske i første omgang troede, da ideen strejfede én!
Nogen kan drive en simpel lille idé til at blive en forretning – det kræver bare den helt rigtige passsion, motivation og selvfølgelig hårdt arbejde. Men hvis man tror nok på ideen og lægger nok arbejde i det, kan alt lade sig gøre!

En af dem, som har ført sin idé ud i livet er kvinden bag undertøjsmærket Moons and Junes, som her vil fortælle om, hvordan det er at starte op helt fra bunden og hvordan en idé kan udvikle sig til at blive et brand med deres produkt i fokus.

Idéen til Moons and Junes opstod…

da jeg som 15-årig flyttede til Wales for at læse og bo på United World College (UWC). UWC er en stor global uddannelsesbevægelse, der arbejder for at forene mennesker, nationer og kulturer. Det var et fantastisk og grænseoverskridende sted at være teenager, og jeg mødte SÅ mange inspirerende mennesker med forskellige kulturelle baggrunde. Der var plads til alle uanset race, kultur og seksualitet. Min tid på UWC gav mig helt sikkert en forståelse for vigtigheden af forskellighed samt et sundt og afslappet forhold til mit udseende.

Da jeg efterfølgende flyttede til København for at starte på min bacheloruddannelse, følte jeg pludselig, at jeg skulle være og se ud på en bestemt måde. Jeg bemærkede, at jeg overanalyserede og overkomplicerede min krop foran spejlet, og jeg blev skuffet, når jeg tog push-uppen af om aftenen. Jeg savnede at føle mig lækker i min egen krop uden alt det ekstra ”lir”. Det resulterede i et ønske om at udfordre den traditionelle opfattelse af skønhed ved at skabe undertøj til kvinder, der lægger vægt på deres naturlige former i stedet for at ”skabe nye.”

Jeg kom igang med Moons and Junes…

da jeg længe havde gået med en drøm om at få det startet op og så begyndte jeg at dele ideen med mine venner og veninder. En dag fortalte jeg en veninde fra min læsegruppe om drømme-projektet. Hun sagde, at hun kendte en, der måske kunne hjælpe mig med konstruktionerne af undertøjet. Det viste sig at kontakten desværre ikke kunne løse opgaven, men det kunnne kontaktens kontakt derimod. For mig, var det der realiserede Moons and Junes at skabe et netværk og turde at bede folk om hjælp. Jeg havde ingen kontakter i design eller modeindustrien, men det var der flere af mine kontakters kontakter, der havde.

Jeg fik meget mere mod på Moons and Junes, da jeg kunne se, hvor mange kvinder, der havde det på samme måde som mig. Til vores prototypefittings kunne jeg hurtigt mærke, at vi havde et produkt, der virkelig var efterspørgsel på. Det gjorde mig stålsat, og jeg kunne mærke, at det var et projekt, jeg simpelthen var nødt til at kaste mig ud i – det var pludselig ikke en mulighed at lade være med at lave Moons and Junes. Jo mere jeg drømte om brandet, og hvad det kunne blive til, jo større et ansvar følte jeg også. Det motiverede mig til at kæmpe hårdt for at få vores undertøj på markedet.

Hvis jeg kunne lave noget om i processen…

har det nok været, at jeg til tider har manglet både struktur og strategi og det skyldes nok min uerfarenhed på dette område.  Jeg tog ting som de kom og forholdte mig til udfordringerne når jeg mødte dem – man kan roligt kalde det ’learning by doing’. Den tilgang har helt sikkert fået mig på nogle omveje, men omvendt har jeg lært så helt utrolig meget af det, at jeg simpelthen ikke ville være det foruden. Derfor tror jeg også det er svært at sige om jeg som sådan ville lave noget om i processen!

Mit bedste råd til andre, der har en god idé de vil føre ud i livet…

er at understrege, hvor helt vildt meget arbejde, der ligger i, at drive en mini-virksomhed. Den vigtigste ingrediens for mig var helt sikkert min passion omkring projektet, ellers ville jeg ikke have holdt motivationen oppe. Det er ikke let og det kommer helt sikkert ikke af sig selv.  Hvis man har et projekt man virkelig brænder for er mit næste råd: Bare gør det, kom igang!
Jeg tror, at der er mange, der har en fantastisk ide og drømmer om at starte virksomhed, men ikke kommer i gang, da det kan virke helt vildt uoverskueligt – jeg mener, hvor skal man dog begynde, hvor kommer pengene fra, kan man gøre det alene og mange andre begrænsende tanker! Listen er lang og man kan aldrig være sikker på, at det bærer frugt, men hvis man virkelig vil det, tror jeg, at man vil fortryde det hvis man ikke engang prøver.